10 kwestii, które musisz wiedzieć, żeby dogadać się z hurtownią

W aptece poza pracą z pacjentami musimy również stawić czoła współpracy z hurtownią farmaceutyczną. Oto 10 zagadnień, o których musimy pamiętać, aby ta współpraca przebiegała pomyślnie.

Przy rozpoczęciu współpracy z hurtownią farmaceutyczną, należy porozumieć się w sprawie zamówień i terminów dostaw (fot. Shutterstock).Przy rozpoczęciu współpracy z hurtownią farmaceutyczną, należy porozumieć się w sprawie zamówień i terminów dostaw (fot. Shutterstock).

Zamówienia i terminy dostawy

Przy rozpoczęciu współpracy z hurtownią farmaceutyczną, należy porozumieć się w sprawie zamówień i terminów dostaw. Należy zapytać o to, czy moduł zakupów systemu aptecznego, na którego licencję wykupiła apteka, jest obsługiwany przez hurtownie.

Niektóre z nich przyjmują zamówienia wyłącznie przez stronę internetową, przedstawiciela, lub telefonicznie. Może się okazać, że mimo możliwości zamawiania przez modem apteczny, niektóre produkty można zamawiać wyłącznie poprzez kontakt telefoniczny.

Czytaj również: Wydawanie kilku opakowań tego samego leku a serializacja

Zwroty

Czasem może się zdarzyć, że leki, które zamówimy dla pacjenta, nie zostaną przez niego odebrane lub apteka po prostu z nich zrezygnuje. Wtedy powinniśmy je zwrócić do hurtowni. Koniecznym jest ustalenie zasad zwrotów. Hurtownia farmaceutyczna powinna poinformować o czasie, przez jaki od momentu dostarczenia preparatów będzie uwzględniała ich zwroty. Kolejną kwestią jest forma złożenia zwrotu. Może to być przez modem apteczny, telefonicznie, mailowo lub platformę internetową hurtowni.

REKLAMA

Hurtownia powinna poinformować o procedurze dotyczącej zwrotu. Czy sami wyślą awizo dla kierowcy, który zwrot odbierze, czy taki protokół musi przygotować apteka? Przy zamawianiu leków warto spytać o zwrot, ze względu na to, że niektóre leki zwrotom nie podlegają.

Opiekun apteki 

Każda apteka posiada w hurtowni farmaceutycznej swojego opiekuna. Jest odpowiedzialny za zamówienia przedstawicielskie, czyli takie, na które w porozumieniu z producentem możemy dostać dodatkowe rabaty. Warto skontaktować się ze swoim opiekunem także w sprawie leków deficytowych. Może on czuwać nad listą brakujących w aptece preparatów i w momencie kiedy pojawią się w hurtowni powiadomić aptekę o dostępności.

Sprawdź także: Czy hurtownia farmaceutyczna może odmówić mi sprzedaży jednej sztuki wyrobu Granugel i proponować tylko opakowanie zbiorcze?

Minimum logistyczne

Hurtownie farmaceutyczne posiadają swoje minima logistyczne. Są to kwoty, za które należy zamówić preparaty, aby hurtownia zrealizowała nasze zamówienie.

Programy partnerskie

Niektórzy producenci wymagają przystąpienia do programów partnerskich, aby mieć możliwość zamawiania leków ich produkcji. Warto spytać hurtowni, która nas zaopatruje, czy realizuje zamówienia w danym programie partnerskim.

Marka własna danej hurtowni

Część hurtowni posiada produkty marki własnej. Warto o nie spytać, kiedy zależy nam na zamówieniu produktów w niskich cenach. 

Zobacz też: Dlaczego na protokole reklamacyjnym hurtownia żąda pieczątki z adnotacją kierownik apteki?

Promocje

Hurtownie prowadzą czasowe promocje na niektóre produkty. Jeśli używamy programu aptecznego Kamsoft, możemy je przejrzeć w module zamówienia-oferty.

Procedury w przypadku braku/nadwyżki towaru

Warto spytać o dokładne procedury w przypadku braku czy nadwyżki towaru. Jeśli chodzi o nadwyżki, to hurtownia najczęściej przysyła awizo jak w przypadku zwrotu, po czym spakowane produkty zabiera kierowca. Większy problem może nas spotkać w przypadku braku. Hurtownia farmaceutyczna może zakwestionować brak po przeliczeniu swoich stanów. W związku z tym niezwykle istotne jest, aby zaznaczyć kierowcy na liście przewozowym brak paczki. 

Godziny pracy hurtowni w święta

Najczęściej hurtownie same informują o zmianach w realizacji zamówień w dni świąteczne. Jeśli jednak tego nie zrobi, warto zadzwonić i spytać. Najczęściej godziny pracy hurtowni są skrócone i brak wiedzy w tej kwestii będzie skutkować realizacją zamówienia w późniejszym terminie.

Platformy internetowe hurtowni

Niektóre hurtownie prowadzą swoje platformy internetowe. Posiadają one bardzo przydatne narzędzia, które mogą zaoszczędzić nasz czas, kiedyś nauczymy się nimi posługiwać. Można przez nie składać reklamacje, drukować duplikaty brakujących faktur, składać zamówienia czy uzyskiwać informacje na temat płatności, ofert, czy bieżących zwrotów. 

REKLAMA
REKLAMA

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]

logo