Proszę o wyjaśnienie. Pacjent zwraca do apteki leki wycofane przez GIF. Posiada paragon zakupu i domaga się zwrotu pieniędzy. Co w takiej sytuacji powinna zrobić apteka? Dodam, że chodzi o leki refundowane z poprzednich okresów rozliczeniowych (Accupro). Pacjent ma 3 opakowania leku z wycofaną serią i przyniósł te leki, bo przeczytał informację w internecie ze te serie zostały wycofane. Oczekuje ode mnie lub innej instytucji zwrotu pieniędzy za wykupione opakowania.
Odp.:
Na jakiej podstawie pacjent zwraca lek prawidłowo wydany i bez wad na moment sprzedaży do apteki? Przepisy dotyczące wstrzymywania i wycofywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych nie przewidują nawet informowania pacjentów o decyzjach wstrzymujących lub wycofujących GIF. Co prawda prawo farmaceutyczne przewiduje zwrot z powodu wady jakościowej, ale najbezpieczniej jest przyjąć, że dopuszczalny jest zwrot jedynie tych leków, dla których GIF wydaje obwieszczenie, jak np. dotyczące leku Biotrakson (https://www.gov.pl/web/gif/ obwieszczenie-glownego- inspektora-farmaceutycznego-o- mozliwosci-zwrotu-produktu- leczniczego-do-apteki).
Jeżeli apteka chce przyjąć zwrot, musi postąpić, jak przy korygowaniu recept z poprzednich okresów refundacyjnych. W pierwszej kolejności należy wystąpić do NFZ z wnioskiem o odblokowanie okresu refundacyjnego, a następnie wykonać korektę. Jeżeli od momentu zakupu nie minęły 3 miesiące, korekta zestawień refundacyjnych jest możliwa.
Wg informacji ze strony GIF pacjent powinien zwrócić się do lekarza w celu dostosowania leczenia oraz może napisać do producenta.
Jak oceniasz artykuł?
Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułuUdostępnij tekst w mediach społecznościowych
0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [zaloguj się lub zarejestruj]