W II kwartale 2021 roku, Terenowe Wydziały Kontroli NFZ miały przeprowadzić w sumie 79 postępowań kontrolnych w aptekach ( za moment ujęcia przeprowadzonych postępowań kontrolnych w okresie sprawozdawczym przyjęto datę wysłania/przekazania wystąpienia pokontrolnego).
I tak, w 5 przypadkach nie zostały stwierdzone nieprawidłowości w zakresie realizacji recept refundowanych. Z kolei pozostałe postępowania kontrolne miały zakończyć się wystosowaniem do aptek zaleceń pokontrolnych z negatywną oceną podmiotów kontrolowanych (17 postępowań) bądź oceną pozytywną z jednoczesnym wskazaniem nieprawidłowości (57 postępowań) (zobacz też: Rezultaty kontroli aptek w I kwartale 2021 r.).
Nieprawidłowości, jakie stwierdzono w wyniku kontroli, dotyczą m.in.:
- nie przedstawienia przez aptekę recept do kontroli;
- braku dokumentów zakupu leków/ surowców w przedstawionych fakturach zakupu;
- występowania rozbieżności pomiędzy ilościami zakupionych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych, surowców farmaceutycznych wchodzących w skład leków recepturowych, a ich rozchodem;
- braku dokumentu realizacji recepty;
- nieprawidłowo obliczonej marży i wynikającej z niej ceny detalicznej;
- sporządzenia leku recepturowego z wykorzystaniem leku gotowego niebędącego surowcem farmaceutycznym w rozumieniu § 4 pkt 1 rozporządzenia w/s surowców farmaceutycznych;
- uwzględnienia w koszcie sporządzenia leku recepturowego zawierającego w swoim składzie antybiotyk, kosztu taksy laborum odpowiadającej wykonaniu leku w warunkach aseptycznych;
- ustalenia kosztu sporządzenia leków recepturowych do użytku zewnętrznego z uwzględnieniem innej ilości składnika niż przepisana ilość na receptach;
- wykonania leków recepturowych niezgodnie z zasadami sztuki farmaceutycznej;
- zmniejszenia stężenia roztworu azotanu srebra, pomimo braku ustalonej dla tej substancji recepturowej dawki maksymalnej, bez porozumienia z lekarzem i bez dokonania stosownej adnotacji na rewersie recepty;
- wykonania leku i zrealizowania recepty pomimo braku autoryzacji wszystkich poprawek na recepcie przez osobę wystawiającą receptę;
- wydania leku w ilości większej niż najmniejsza wynikająca z różnych ilości leku przepisanych na recepcie przez lekarza;
- wydania leku w ilości większej niż przepisał lekarz;
- wydania leku w ilości większej, niż to wynika z dawkowania na 120-dniową kurację;
- wydania leku/wyrobu medycznego innego niż zaordynowany na recepcie;
- wydania leków jako refundowanych pomimo zapisu 100% przy danym leku przez osobę wystawiającą receptę;
- wydania leku w opakowaniu większym niż należało wydać, w sytuacji gdy nie określono sposobu dawkowania leku;
- wydania leku z nieprawidłową odpłatnością (niezgodną z ordynacją);
- wydania refundowanego leku w wyższej dawce niż zaordynowana przez osobę wystawiającą receptę;
- braku danych dotyczących osoby wystawiającej receptę;
- braku danych pacjenta na recepcie;
- braku podpisu i pieczęci osoby faktycznie realizującej receptę;
- błędnej bądź nieczytelnej daty wystawienia recepty lub jej braku;
- braku potwierdzenia na rewersie recepty uprawnień dodatkowych pacjenta (np. IB, ZK);
- braku zgodności daty wystawienia recepty z datą porady zapisaną w dokumentacji oraz braku dawkowania leków;
- realizacji recepty przed datą realizacji „od dnia”;
- realizacji recept przez osobę nie zgłoszoną do Ewidencji osób zatrudnionych w oddziale wojewódzkim NFZ;
- realizacji recepty pomimo braku kwalifikacji zawodowych osoby wystawiającej recepty, w tym posiadanego tytułu zawodowego;
- realizacji recepty po terminie ważności;
- realizacji recepty mimo nieprawidłowego sposobu dawkowania lub braku podania wymaganego przepisami sposobu dawkowania;
- braku własnoręcznego podpisu lekarza;
- rozbieżności pomiędzy osobą widniejącą na otaksowaniu, a osobą potwierdzającą realizację recepty;
- niezamieszczenia na rewersie recepty prawidłowego numeru Pesel pacjenta wraz z podpisem potwierdzającym adnotację;
- wydania przez technika leków z wykazu A;
- realizacji recepty pomimo braku/niepełnego adresu pacjenta;
- realizacji recepty, na której brak NPWZ lekarza wystawiającego lub jest on nieczytelny;
- brak informacji w terminie w formie elektronicznej o zmianie w ewidencji osób zatrudnionych;
- różnica w dacie zatrudnienia personelu między Ewidencją personelu a Książką Personelu;
- braku adnotacji o ordynacji leków w zapisach porad;
- nie przekazania informacji o wydaniu zamiennika leku;
- przekazania do OW NFZ w komunikatach elektronicznych, dotyczących zrealizowanych recept podlegających refundacji z Funduszu, danych niezgodnych ze stwierdzonym w aptekach stanem faktycznym dotyczącym zrealizowanych recept;
- sprawozdania realizacji częściowej, mimo iż wydano wszystkie opakowania zaordynowane na recepcie.
AM/nfz.gov.pl